Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na to jsi ještě malá

Drobné sentimentální ohlédnutí. Aneb jak se jedna Jana ke kultuře dostala a jak se historie opakuje.

Máma byla knihomol a divadlomol. Vyrostla jsem ve světě, kde k žehlení hrál Verdi, u nádobí se přezpívávaly operetky a na túrách ve Vysokých Tatrách dávala máma dohromady úryvky z Manon Lescaut, dokud ji nezdolalo převýšení.

A tak jsem se logicky ocitla v pěveckém sboru (Permoníci, zdravím) a u klavíru. Byla to doba knižních čtvrtků. Máma se pravidelně stavěla do fronty v knihkupectví a doma zamyšleně skládala knížky do knihovny tak, aby vyhovovaly jejímu vlastnímu systému. Když mi bylo zhruba jedenáct, občas nějakou zamyšleně obrátila v ruce, vážně se na mne podívala a řekla: "Škoda, že jsi na tohle ještě malá". Nevím, jestli to byl její záměr, ale pravidelně jsem si "knížku pro velké" nenápadně loupila z knihovny. Přečteno bylo do týdne. Dnes je mi jasné, že to máma musela vědět.

Bylo to tak i s divadlem. Jednou se rozdrnčel šicí stroj a já měla své první "divadelní šaty". Nevypadaly na mně tak krásně jako na té slečně v časopise "Žena a móda", což asi bylo tím, že slečna měla prsa a já tenkrát ještě ne. Ale byly to opravdové divadelní šaty. Máma mne netrápila velkým uměním, brávala mne na operety a muzikály, dodnes si pamatuji Karla Čepka jako Hraběte Monte Christa nebo Josefe Kobra v Mamzelle Nitouche. Máma mu neřekla jinak, než Pepíček a když si k nám jednou přisedl s kávou, byl to velký večer.

Viděla jsem s ní tehdy všechno, co bylo v Ostravě k vidění. Její "ještě jsi na to malá, Janynko",  předcházelo i mému prvnímu baletu. Nějak se uvolnila dlouho koupená vstupenka a máma stála s mými divadelními šaty v ruce a vzdychala. Nevěděla, jestli mne má vzít. Zdála jsem se jí malá a nechtěla mi balet znechutit tím, že na něj ještě nemám. Byla jsem dost uražená, protože mi bylo skoro dvanáct. A tak mne vzala. A měla pravdu, nudila jsem se. Jenže to by nebyla máma, aby nenapravovala situaci a tak jsem krátce na to ztratila dech (a na zbytek života i duši) při Louskáčkovi. Příští rok jsem dostala svoji vlastní permanentku a divadelní šaty větrala pravidelně.

Jen činohru jsem musela objevit až dospělá - ta mámu nebavila, zato jí (a ochotnickému divadlu) propadly moje dcery. Mně zůstalo to dívání a okouzlování se krásou, ať už zpívanou, tančenou či mluvenou. 

Máma už mi neřekne, jestli jsem tenkrát byla na Carmen či Rusalku malá, nebo mi tím jen pomáhala stát se vnímavější a připravenější na něco nového.

-----------

1. 1. 2015: Přijede k nám hostovat "Brněnský Provázek", přiveze Amadea. Klikám v rezervačním systému na objednávku vstupenek. Pro manžela, pro mne, pro jeho dospívajího syna... a váhám. Není jedenáctiletá dcerka ještě malá?A  pak najednou vidím své divadelní šaty a mámu, která se v zamyšlení kouše do rtu... Ne, není malá. Je nejvyšší čas vybrat divadelní šaty.

Autor: Jana Majová | pátek 2.1.2015 17:16 | karma článku: 15,27 | přečteno: 683x
  • Další články autora

Jana Majová

Stalker

Žijeme silný příběh. Je zcela pravdivý a žijeme ho tak dlouho, že jsme už přestali vyhlížet jeho konec. Devastuje nám každodenní život, mění naši realitu. Tak se žije, když si vás vyhlédne někdo, kdo se rozhodl vám ničit život.

18.9.2022 v 23:05 | Karma: 36,70 | Přečteno: 3533x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Marie Milá (Šípková)

Jak je ten svět pomíjivý, že? Už týden mi svítí v kalendáři, že máš dnes narozeniny. A Ty? Ty se teď odněkud z vyššího levelu samotného Bytí nejspíš s nadhledem usmíváš. Marie.

3.2.2022 v 18:26 | Karma: 23,41 | Přečteno: 511x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Hodně štěstí, zdraví, hodně štěstí milý Davide...

David oslavil třicátiny. Slavil s velkou radostí a chutí. Cože si to, milý čtenáři tohoto necovidového blogu myslíš? Že na tom není nic divného? Že třicitka je před tebou nebo za tebou a jako... no a co? Život jde dál?

26.10.2020 v 20:53 | Karma: 21,85 | Přečteno: 691x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

FAQ pro holky u šicích strojů

Nemyslím teď nás, zkušené harcovnice. Myslím mladé ženy, často maminky na mateřské, které bůhvíkde vyštrachaly šicí stroje a sedly k nim. Mají můj respekt.

20.3.2020 v 20:39 | Karma: 24,48 | Přečteno: 1200x | Diskuse| Ona

Jana Majová

Když peče celá zem, fandím.

Konečně vím, jak vám je. Vám všem, kdo jste soutěživí, fandíte hokeji, tenisu, házené, biatlonu, atletice, krasobruslení, čemukoliv. Protože já, nesoutěživá, jsem to neznala. Až teď. Teď se vší vervou fandím pekařům a cukrářům.

9.3.2020 v 18:41 | Karma: 27,29 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

  • Počet článků 324
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 961x
Pro ty, co mne znají už vdanou (blog je založený dříve než moje manželství) jsem už spíše Pšejová.

Naprosto obyčejná ženská, jakých chodí po ulicích tisíce. Pozorovatelka světa a majitelka víry v lidskost.

Momentálně také zaujatá členka skupinky pohybující se kolem Davida. Mladého muže, kterého učinila vězněm ve vlastním těle svalová dystrofie a on se chce dělit o svůj příběh a zkušenosti.

Píšeme o tom i na facebooku:  https://www.facebook.com/DavidAGenetickyGolias/

Jsem k nalezení na:  jamajka117@gmail.cz.