Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ta, která se zastává otců

Kdyby dostávali blogeři jména od indiánů, možná by mi náčelník při rituálu u totemu přilípl právě toto. Ta, která se zastává otců. V posledním období jsem tohle téma odložila k blogovému ledu. A teď je tu čas rozmrazení.

Dovolím si, možná trochu chaoticky projít v "psaných obrazech" postupně svou devítiletou, náročnou zkušenost s tím, jak jsem se ocitla přímo v jámě lvové. Jak jsem se stala součástí konfliktu rodičů a jak ho vidím. A taky jak se mají macechy. A jak nemohu (až na vlastně nepodstatné maličkosti) za nic ocenit práci státu. A tak jsem se stala tou, která se zastává otců. Třeba někdo bude mít chuť zamyslet se se mnou.

Nebo ne a dáte mi to, milí kolegové, v diskusích zase pěkně "sežrat". Snad to unesu. Když jsem téma na čas odložila, nebylo to kvůli tomu, že bych se divokých diskusí lekla. Ty mi naopak v mnohém pomohly uvědomit si, že jsme prostě někde v hlubinách svých mozků stejní jako pračlověk Janeček a chráníme si svět tak, jak ho známe. Jak jsme na něj zvyklí. 

Ale teď už si dovolím vzít některé kostičky "od ledu" a nechat je tady zvolna rozmrzat.

I. kostka - můj život "před"

Jsem máma dvou dcer. Spokojená máma dospělých dcer, které jsem vychovala převážně sama. S jejich otcem jsme se sice rozešli věcně a velmi klidně, po rozchodu trávil s holkama dost času a já je v tom podporovala. Hodně jsem nechtěla, aby o vzájemný vztah přišli. Zlom přišel ze dne na den, když se na mnoho let prostě "vypařil". Zmizela nejen jejich sounáležitost, ale i poměrně malé výživné, které jim tenkrát posílal. Tehdy jsem měla pocit, že nemůže být hůř. Snažila jsem se, dost naivně, dovolat pomoci u státu. Měla jsem pocit, že "to musí nějak jít". Po mnoha měsících lítání po úřadech, soudech a (ke své hrůze) i policii pochopila, že to nejspíš smysluplné řešení v našem případě nemá. Exekutor by neměl kde brát a reálně hrozilo, že jediným výsledkem exekuce bude to, že zaplatím (a nevěděla bych z čeho) její náklady.

Mohla jsem podat trestní oznámení a čekat, až domele těžkopádný a pomalý soudní mlýn a otce mých dětí odsoudí. Jen jsem nevěděla, k čemu by mi to bylo dobré. Chtěla jsem jen to výživné, na pomsty nejsem stavěná a stejně by dětem boty nezaplatily. Můj exmanžel mne v té době sice pekelně štval, ale pořád to pro mne byl otec mých dcer. Muž, který mne kdysi uměl utěšit i rozesmát. A hlavně ho pořád měly moc rády holky. I když v té době ani nevěděly, kde je. Měla jsem jim k tomu přidávat další zátěž? Vykašlala jsem se na úřady a soudy a usoudila, že si prostě musím poradit.

Holky rostly, ze základky přešly na střední a pak na vysokou a já měla co dělat. Ale o to teď nejde. Vlastně to píši jen proto, aby bylo jasné, že nejsem nepopsaný list a nějaký ten šrám od života už si taky nesu. 

Lítala jsem z práce do práce, jezdila do školy a když jsem nemohla spát samou únavou, slibovala jsem si, že "až to přejde", všechno to sepíšu. Protože (jak jsem byla skálopevně přesvědčená) mne nic horšího už nemohlo potkat než to, že dětem otec naprosto zmizel ze života a prostě "nebyl". 

To jsem ještě netušila, že osud už nejspíš položil na časovou osu mého života daleko "lepší lahůdky" a  asi se trochu bavil mým přesvědčením, že nikdy, ale fakt nikdy nespojím život s nikým, kdo nemá dořešený svůj předchozí vztah. Chlapíci, kteří se mi (jen tu a tam) dvořili, procházeli, chudáci, hustým sítem. Prchala jsem mimo jiné v případech, kdy nehezky mluvili o svých bývalých partnerkách a neudržovali kontakt s dětmi. 

A jak to u nás dopadlo? Holky vystudovaly, vdaly se. Starší už má vlastní děti. Jejich otec se poté, co nedobyl svět, usadil (doufám) a holky s ním uzavřely příměří. Zatím je křehké, ale jsou v kontaktu a občas se vídají. Věřím, že to bude lepší a lepší.

II. zmrzlá kostka či spíš blok z ledu.

Tahle velká hromada ledu si zaslouží být blogovým sekáčkem postupně rozbita na menší části. Později. Pro začátek postačí, že před více než osmi lety mi do života vstoupil můj současný manžel. V té době nic nenasvědčovalo tomu, že společně s tímhle introvertním, věcným a hodným technikem budu procházet peklem, o jakém se mi v tom dlouhém samoživitelském a osamělém období ani nesnilo. Že se naučím dívat na svět rozpadlých rodičovských párů pohledem té skupiny otců, kteří to nemají jednoduché, protože proti své vůli doslova ztrácejí své děti. A nejen, že jim nikdo nepomůže, jsou ještě oproti matkám v těžce nevýhodném postavení. Ústava - neústava, jejich rovnoprávné postavení je prostě jen na papíře. 

Model, kdy můj partner trávil s dětmi každý druhý víkend a jedno odpoledne v týdnu sice nebyl úplně vyhovující, ale v té době byl zažitý a já neměla ambici do něj aktivně vstupovat. Občas jsem se přidala k výletu, tu a tam uvařila, ale v podstatě jsem ochotně uhýbala. Partner se sice občas zmínil o střetu s matkou dětí a trápil se tím, že mu přestala umožňovat kontakt s dětmi během týdne. Že to starší, které už chodilo do školy, nemá žádné mimoškolní aktivity a to, které bylo ve školce má špatnou výslovnost. Brala jsem to jako období, kdy si nový život "sedá" a komunikace je ještě narušená domnělými či skutečnými křivdami. Manžel hledal informace, dost litoval, že pro soud o svěření dětí do péče přistoupil na kontakt s dětmi dohodou a teď je v zásadě vydán na milost a nemilost, vůli a  stále častější nevůli jejich matky, Zjišťoval informace mj. o střídavé péči, ale když zjistil, jak dlouho by mohly být děti pod tlakem, rozhodl se ponechat vše jak je. Věděl, že nový spor nechce otevírat a dohoda se nedařila ani s pomocí OSPODu. Usoudil, že může vyzkoušet, jestli je pravdivé moje: "Kliiid, to si sedne." (Nebylo.)

A pak jsme se sestěhovali do společného domu a vzali se. Jen pár týdnů po mámě (teď už) manželových dětí. Den před svatbou přišla obsílka s předvoláním k soudu, v týdnu po ní bylo první jednání. A horská dráha do průšvihu odbrzdila na podzim roku 2011. (Kdybych to byla bývávala věděla, tak dneska nejspíš nejsem vdaná.)

Jestli se někdy zastaví? Možná až bude i druhé z dětí dospělé či spíše až dokončí studia. I to jen možná. A možná nikdy. Protože když se taková věc rozjede, už se nedá zastavit a vlastně se z ní nedá vystoupit. Tedy - za záchrannou brzdu jsem mohla zatáhnout já a vystoupit. Sama. Ukončit mně milý vztahu. Cesta pro nás oba už neexistovala, jen jsme o tom tehdy neměli ani tušení. 

A dnes? Po mnoha neuvěřitelných, neplánovaných kotrmelcích se stav usadil takto:

Starší z dětí žije u nás. Dvacetiletý student, který se snaží profesně "potatit", momentálně objevuje vysokoškolský život a fofrem se řítí do letního zkouškového období. Ostatně, najdete ho tu a tam v mých blozích.

Mladší žije u matky, končí základní školu. Neudržuje s otcem ani bratrem žádný kontakt, až na výjimku několika (je jich za rok méně než deset) odpovědí na zprávy poslané po telefonu. 

Tento stav považujeme za finální a sebe za naprosto vyčerpané. (Snad se osud zase nebaví.) 

A v šuplících máme hromady papírů z celého toho martyria. Prošli jsme (a procházíme)  vším tím o čem se píše a vypadá to přitažené za vlasy, protože tohle "se přece neděje". (Děje.)

Proč to všechno píši a hodlám v tom pokračovat? Jednak je to jakási naše prosba o to, aby měli rodiče rozum. Nebo ho aspoň zkusili mít. A jednak "ilustrace" toho, že náš opatrovnický systém je tak těžkopádný a nefunkční, že v takto složitých případech dětem spíše škodí. A  taky toho, že za přerušeným kontaktem otce s dětmi mohou být i jiné důvody než ten, že by se na ně vykašlal. 

Závěrem (dílčí ledové kostky si nechám na později) jeden příklad za všechny. Poslední z velkých revolucí u nás proběhla v  době, kdy byly obě děti v péči otce, protože si to přály. Mladší mělo pravidelný kontakt s matkou, starší nepravidelný, občasný a spíše na naši žádost. Ale trvali jsme na něm, máma je prostě důležitý člověk a slušní lidé dveřmi nepráskají. V létě 2016 se mladší dítě za nepochopitelně tajuplných okolností vrátilo k matce. Pro nás to byl zlom. Dítě si přestalo přát otcovskou ochranu a my jsme dodrželi své předsevzetí, že pokud taková situace nastane, budeme ji plně respektovat (což děti věděly). 

Za horskodráhových okolností proběhlo poměrně rychle několik soudních jednání. Na konci léta roku 2017 bylo oficiálně rozhodnuto, dítě svěřeno do péče matky a stanoveno výživné. V průběhu následující doby bylo už i zvýšeno. Výživné na starší dítě nebylo stanoveno do dnešního dne. Za pár týdnů oslavíme "hezké" třetí výročí. Jaké to asi je pro (byť dospělé) dítě, být  státem postaveno na jinou úroveň než jeho sourozenec? Prozradím vám jen tolik, že to ještě prohlubuje už tak nešťastně velkou propast mezi oběma dětmi. 

Co s tím? Nevíme. Ale třeba někomu pomůže naše zkušenost. Třeba se se mnou někdo zamyslí nad řetězením příčin a následků. Nejspíš už navždy zůstanu tou, která se zastává otců. 

----------

Info 2. Diskuse už funguje, děkuji :-). A dovoluji si poprosit, abyste se v ní pokusili zdržet nadávání na své ex. (Teď bych tady chtěla mít mrkající smajlík.)

Info: Zavřená diskuse není můj záměr, ale technický problém. Snad bude možné ho s adminy vyřešit. Zatím se za to omlouvám. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Jana Majová | neděle 12.5.2019 20:32 | karma článku: 28,21 | přečteno: 973x
  • Další články autora

Jana Majová

Stalker

Žijeme silný příběh. Je zcela pravdivý a žijeme ho tak dlouho, že jsme už přestali vyhlížet jeho konec. Devastuje nám každodenní život, mění naši realitu. Tak se žije, když si vás vyhlédne někdo, kdo se rozhodl vám ničit život.

18.9.2022 v 23:05 | Karma: 36,70 | Přečteno: 3533x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Marie Milá (Šípková)

Jak je ten svět pomíjivý, že? Už týden mi svítí v kalendáři, že máš dnes narozeniny. A Ty? Ty se teď odněkud z vyššího levelu samotného Bytí nejspíš s nadhledem usmíváš. Marie.

3.2.2022 v 18:26 | Karma: 23,41 | Přečteno: 511x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Hodně štěstí, zdraví, hodně štěstí milý Davide...

David oslavil třicátiny. Slavil s velkou radostí a chutí. Cože si to, milý čtenáři tohoto necovidového blogu myslíš? Že na tom není nic divného? Že třicitka je před tebou nebo za tebou a jako... no a co? Život jde dál?

26.10.2020 v 20:53 | Karma: 21,85 | Přečteno: 691x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

FAQ pro holky u šicích strojů

Nemyslím teď nás, zkušené harcovnice. Myslím mladé ženy, často maminky na mateřské, které bůhvíkde vyštrachaly šicí stroje a sedly k nim. Mají můj respekt.

20.3.2020 v 20:39 | Karma: 24,48 | Přečteno: 1200x | Diskuse| Ona

Jana Majová

Když peče celá zem, fandím.

Konečně vím, jak vám je. Vám všem, kdo jste soutěživí, fandíte hokeji, tenisu, házené, biatlonu, atletice, krasobruslení, čemukoliv. Protože já, nesoutěživá, jsem to neznala. Až teď. Teď se vší vervou fandím pekařům a cukrářům.

9.3.2020 v 18:41 | Karma: 27,29 | Přečteno: 687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

  • Počet článků 324
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 961x
Pro ty, co mne znají už vdanou (blog je založený dříve než moje manželství) jsem už spíše Pšejová.

Naprosto obyčejná ženská, jakých chodí po ulicích tisíce. Pozorovatelka světa a majitelka víry v lidskost.

Momentálně také zaujatá členka skupinky pohybující se kolem Davida. Mladého muže, kterého učinila vězněm ve vlastním těle svalová dystrofie a on se chce dělit o svůj příběh a zkušenosti.

Píšeme o tom i na facebooku:  https://www.facebook.com/DavidAGenetickyGolias/

Jsem k nalezení na:  jamajka117@gmail.cz.