Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pes equinovarus - podpořte žlutou

Tenhle pes není žádný pes. Je to vrozená vada chodidel. Jedna z těch častějších, přesto málo známých. Tento týden je jí ale věnovaný. A tak si oblečte něco žlutého a pojďte se se mnou zamyslet.

Pes equinovarus congenitus. Doba dneska přeje zkratkám, takže PEC. Latiníci vědí, že štěkavé slovo pes je v latině vyhrazeno noze. Ty další přívlastky znamenají, že se jedná o nohu vrozeně vbočenou. Občas se příroda takhle splete. Není to úplně vzácná vada, kdesi jsem zachytila, že se takových dětí narodí ročně asi dvě stovky. Čeština pro tuto vadu používá nepříliš hezký, ale přiléhavý termín koňská noha, v poslední době i golfová noha. Špatné postavení šlach a někdy i kostí deformuje chodidla tak, že by bez léčby tyto děti chodily jen s obtížemi, v těžkých formách postižení vůbec. Naštěstí léčba existuje. Rozhodně je to, jak jinak, běh na dlouhou trať.

Včera na mne na facebooku vykoukl plakátek s heslem "Podpoř žlutou" a informací, že máme v tomto týdnu sáhnout do šatníků, obléci si něco žlutého a poslat do světa svoji fotku. V duchu jsem v myšlenkách proběhla skříň. Jo, něco žlutého se najde a já se asi poprvé připojím k takovému virtuálnímu dominu. Protože taky #PodporujiŽlutou. 

Děti a celé jejich rodiny procházejí dlouhodobou léčbou složenou z rehabilitací, polohování, speciálního sádrování, nošení speciálních bot a dlah a často i operačních zákroků. Tahle vada na nás neútočí z médií, co si budeme povídat, je na to příliš "obyčejná". Neohrožuje život, "jen" jeho kvalitu. "Jen" chůzi. Je to hodně? Nebo málo? Rozhodně se rodinám, které takové nožičky dávají do pořádku na nějakou dobu život docela převrátí a motá se mezi ordinacemi, rehabilitací, sádrovnami. Taky mezi ortopedickými a protetickými ambulancemi. A občas drnkne i o nějaký ten operační sál.

O informování se v České republice stará spolek Achilleus. To, že taková skupinka zaujatých lidí existuje a pomáhá těm, kdo zjistí, že jejich dítě si do života nevykročí snadno, jsem zjistila až na facebooku (a pak, že sociální sítě jen žerou čas). Jsem moc ráda, že je místo, kde takové rodiny někde najdou lidskou podporu, informace a rady, že mohou sdílet a nejsou se vší tou nejistotou sami. 

žlutá

Za tu dobu, kdy jsem měla tu krásnou příležitost pracovat v porodnicích, jsem pes equinovarus congenitus v jeho těžké formě viděla třikrát. Naposledy na obou nožičkách své dcerky. Vím, jaké je nosit na rukou v noci miminko, které nesouhlasí s polohováním nožek v sádrových obvazech, jaké je snažit se vyhrát boj s časem a co nejlépe protáhnout zkrácené šlachy, vím, jaké finty použít, když dítko najde šedesátou osmou fintu na to, aby si sundalo dlahy.

Od té doby uplynulo v řekách mnoho vody, z holčičky je opravdová paní, která si tak celkem normálně vykračuje životem. Jen ví své.

Hledala jsem si, jak se teď, o mnoho let později, tahle vada léčí a na www stránkách Achillea zjistila, že je dnes podporovaná "Ponsetiho metoda" jako bezbolestná, neinvazivní, levná a vyzkoušená. Zvědavě jsem si klikla na příslušný web, abych zjistila, že je to právě to, čím prošla i moje dcera. A tak vzkažte všem, kdo se ve vašem okolí s podobnými trampotami potýkají, že funguje. Mohu to dosvědčit a podepsat svou krví skupiny B-. A taky vzpomínkou na první slzy, které jsem kvůli křivým nožkám vyplakala, když bylo dcerce šest a vrátila se ze školy strašně nešťastná, protože prohrála závod v běhu. Ve chvíli, kdy jsem ji utěšovala, jsem byla neskutečně šťastná, protože ten závod mohla běžet.

Od té doby pořád někde lítá a její okolí dnes už nejspíš ani netuší, že to nebylo "samo od sebe." A víte, co ještě můžu maminkám klidně špitnout? Vdávala se v lodičkách na vysokém podpatku. (Sáhla jsem do rodinného archivu, fotka pod článkem je pravá, věřte mi.)

Před chvilkou jsem jí hlásila, že píši tento blog. A že dnes respektovanou Ponsetiho metodou byla léčena už ona.

"Zase jsem průkopník?" byla její odpověď.

JO, spolu s doktory tu smůlu prokopla. 

A tak, chcete-li, mrkněte na www.achilleus.cz. A třeba si taky oblečte žlutou. 

Na podpatcích.

Blog je aktualizovaný. Tu fotku jsem sem prostě musela dát :-). 

 

 

Autor: Jana Majová | úterý 4.6.2019 21:03 | karma článku: 21,60 | přečteno: 557x
  • Další články autora

Jana Majová

Stalker

Žijeme silný příběh. Je zcela pravdivý a žijeme ho tak dlouho, že jsme už přestali vyhlížet jeho konec. Devastuje nám každodenní život, mění naši realitu. Tak se žije, když si vás vyhlédne někdo, kdo se rozhodl vám ničit život.

18.9.2022 v 23:05 | Karma: 36,70 | Přečteno: 3533x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Marie Milá (Šípková)

Jak je ten svět pomíjivý, že? Už týden mi svítí v kalendáři, že máš dnes narozeniny. A Ty? Ty se teď odněkud z vyššího levelu samotného Bytí nejspíš s nadhledem usmíváš. Marie.

3.2.2022 v 18:26 | Karma: 23,41 | Přečteno: 511x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Hodně štěstí, zdraví, hodně štěstí milý Davide...

David oslavil třicátiny. Slavil s velkou radostí a chutí. Cože si to, milý čtenáři tohoto necovidového blogu myslíš? Že na tom není nic divného? Že třicitka je před tebou nebo za tebou a jako... no a co? Život jde dál?

26.10.2020 v 20:53 | Karma: 21,85 | Přečteno: 691x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

FAQ pro holky u šicích strojů

Nemyslím teď nás, zkušené harcovnice. Myslím mladé ženy, často maminky na mateřské, které bůhvíkde vyštrachaly šicí stroje a sedly k nim. Mají můj respekt.

20.3.2020 v 20:39 | Karma: 24,48 | Přečteno: 1200x | Diskuse| Ona

Jana Majová

Když peče celá zem, fandím.

Konečně vím, jak vám je. Vám všem, kdo jste soutěživí, fandíte hokeji, tenisu, házené, biatlonu, atletice, krasobruslení, čemukoliv. Protože já, nesoutěživá, jsem to neznala. Až teď. Teď se vší vervou fandím pekařům a cukrářům.

9.3.2020 v 18:41 | Karma: 27,29 | Přečteno: 687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 324
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 961x
Pro ty, co mne znají už vdanou (blog je založený dříve než moje manželství) jsem už spíše Pšejová.

Naprosto obyčejná ženská, jakých chodí po ulicích tisíce. Pozorovatelka světa a majitelka víry v lidskost.

Momentálně také zaujatá členka skupinky pohybující se kolem Davida. Mladého muže, kterého učinila vězněm ve vlastním těle svalová dystrofie a on se chce dělit o svůj příběh a zkušenosti.

Píšeme o tom i na facebooku:  https://www.facebook.com/DavidAGenetickyGolias/

Jsem k nalezení na:  jamajka117@gmail.cz.