Jak nakreslit past?

Julie stála v koutě se skleničkou vína a usmívala se. Trochu plaše, trochu překvapeně. Zjevně ji překvapilo množství lidí, kteří přišli. Přišli na její vernisáž. Přišli kvůli jejím fotkám a litografiím. Přišli kvůli ní. Stála příhodně, pod obrázkem s čarodějkou zavřenou v kleci. Vypadaly trochu smutně a nejistě. Julie i čarodějka. 

http://www.friesewitjes.nl/images/tafereel/TF6-18a%20vogelkooi_k

Litografii s klecí mám doma. Dostala jsem ji od Julie k loňským Vánocům. Má číslo tři. Jedničky a dvojky Julie schovává pro své dva syny. 

Jsme kamarádky od dětství. Nejspíš už od školky, ale to si pamatují jenom naše mámy. Na základce už jsme se od sebe nehnuly. Křehká, hudebně a výtvarně nadaná Julie s extrémním talentem na jazyky. Já, vysoká a hranatá extrovertka co věčně visela někde na stromě a milovala (no fakt!, nesměj se!) chemii. Rozešly jsme se vlastně až po maturitě. Julie šla studovat fotografii a chvilku byla hrozně alternativní a intelektuální, z čehož mne brali všichni čerti. Mne přijali na práva a tak jsem s lehkou hlavou opustila sen o vědecké kariéře přesvědčená, že pohnu s nespravedlností světa aspoň o metr. Něco vám povím. Nehnula jsem s ní ani o šířku vlasu. 

Teď je nám skoro čtyřicet, Julie je pořád křehká a vlnité vlasy se jí vinou kolem uší. Ač to vypadá nemožně, rok od roku krásní. A i ona si nese svůj kříž. Ostatně, kdo ne. Sednu si k oknu, snažím se sníst jednohubku, aniž bych si hodila olivu do rukávu. Julie mne vidí a snaží se ke mně projít. Zastaví ji její manžel. Domýšlím si jejich rozhovor. Ukazuje jí na rozesmáté, zaujaté lidi. Vede ji podél zdi s fotografiemi a u některých se zastavuje. Určitě ji chválí. Julie pokyvuje a občas se lehce otočí přes rameno ke dveřím.

Vím na koho čeká. Marně čeká.

Setkaly jsme se pak až po letech, to už jsme obě bydlely v Praze. Já, čerstvá advokátka, sbírala zkušenosti v renomované kanceláři (já tě vidím - fakt se nesměj! v Praze jsou všechny advokátní kanceláře renomované!) a chystala se spasit právo. Ona, čerstvá maminka na mateřské s půlročním klukem v kočárku. Nečekala jsem, že se vdá tak brzy a už vůbec ne, že si vezme takového suchara. Do práce šla brzy. Učila v soukromé umělecké škole, fotila, překládala. Už tehdy jsem si myslela, že rodinný rozpočet plní především ona. Když se narodil mladší z kluků, měla překlad článku i v porodnici. Tenkrát jsem se tomu ještě usmívala.  Její rodině se dařilo skvěle. Julie měla plný kalendář, kluci rostli. Hodně jsme si psaly, dost volaly, málo se vídaly. Až do února před pěti lety.

Bylo to přesně na výročí Vítězného Února. Vídaly jsme se v ten den každý rok. Udělaly jsme "roční uzávěrku", tu jsme zajedly a zapily a vykročily "kupředu, pravá, zpátky ni kapka vína."  Já vím, přízemní. Ale uznejte, nemůžeme pořád řešit existencionalismus. A tohle byla tradice už od gymplu.

Julie měla nový účes a ofinu sčesanou přes obočí. Měla jsem pocit, že jí to zbytečně schovává krásné oči a řekla jsem jí to. Beze slova zvedla ofinu a ukázala mi obrovskou podlitinu. "Potřebuji tě. Potřebuji advokáta." Řekla to úplně tiše a chvilku vypadala, jako když jí bylo sedm. Běžně jsem tedy dost cynik, ale teď jsem si šudlila oči, abych nebrečela. Ani nevím, jestli lítostí nebo vzteky. Suchar byl bez práce, Julie táhla rodinu. A Sucharovi to pořád nestačilo. Nebyla dost dobrá manželka, lovec peněz, hospodyně, milenka. Teď už nechtěla být nic z toho. Jen chtěla zůstat matka. A i to byl problém. Suchar udělal Něco. Julie vlastně nevěděla co, měla jen klubíčko z pocitů a doufala, že jednou najde začátek niti. Suchar přesvědčil kluky, že bude lepší, když zůstanou s ním. Lapala jsem po dechu. Julie by za děti dýchala. Za všechny děti. Za ty svoje samozřejmě obzvlášť. Ač to zní paradoxně, nakonec je právě proto Sucharovi nechala. Věřila, že najdou její klubíčko a po vláknu z její lásky se dokážou vrátit. U soudu kývla na tučné výživné. Slušně vydělávala a chtěla, aby měli kluci všechno. Vymlouvala jsem jí to, ale nechtěla ani slyšet. "Jsem mizerná matka, která se vzdala dětí. Tak aspoň ty prachy." Tenkrát přede mnou poprvé a naposledy kvůli klukům plakala. A myslím, že už nikdy před nikým. Plakala ve svých fotkách a obrázcích. Já to tam rozhodně viděla.

Po roce se Suchar s klukama odstěhoval někam k Tachovu a Julii nezbylo než se přesunout za nimi. Chtěla kluky vídat. Postupně vyschl zdroj dobře placených zakázek. Přerušené spojení s centrem bylo prostě znát. Suchar tlačil na kluky tak, že k ní postupně začali chodit jen na povinný víkend. Žádné odpoledne s foťákem jako dřív. Žádné večerní bruslení. Došly jí úspory a nakonec se nechala přesvědčit a sešla se se Sucharem. Potřebovala snížit výživné. Dočasně, než se v novém místě usadí. Suchar se jí vysmál a kategoricky, ale fakt ka-te-go-ric-ky, nesouhlasil.

Ten den měl přece jen dobrý konec. Na zastávce autobusu jí neznámý muž upustil do výstřihu párek v rohlíku. Kromě zničené halenky z toho byl vztah. Julie znovu začala malovat. Tentokrát něžné a křehké obrázky plné zakletého smutku. Ale malovala. Za rok se vzali. A já, umělecký analfabet, psala. Žádost o snížení výživného na nezletilé Tadeáše a Josefa v důsledku změny ekonomických poměrů.

Upřímně - nečekala jsem problém. Takové věci se prostě dějí. Někdy máte dobrou práci a někdy nemáte. Někdy jste dole a někdy nahoře. Jenže jsem nepočítala s faktorem...jakým vlastně? S konstantou "žena, která se vzdala dětí?" Dodnes nevím.

U jednání soudkyni nejvíc vadilo, že Julie nežádá rozšíření styku se syny. Julie nemohla. Věřila, že jednou přijdou sami, bez diktátu rozsudku.  A pořád tomu věří. A tak se dozvěděla, že se má víc snažit, lépe využívat svoje znalosti. Protože v českých rozvedených manželstvích to tak je. Jeden se stará. A druhý platí. A ona se nestará. Tak prostě bude aspoň platit. V podtextu slov jsem cítila odsudek. Suchar se tvářil vítězně a na chodbě syčel, že se postará, aby k ní už kluci nechtěli ani o víkendech. Julie tiše stála a třásly se jí ruce.

Krajský soud rozhodnutí okresního potvrdil. A opět ten podtext matky, která neudělala maximum proto, aby měla děti ve své péči. Vždyť by jí pomohli. A Julie opět nechápala. Kluci chtěli být se Sucharem. Nic jim tam nechybělo, to jenom ona byla odsouzená na doživotí, k vnitřnímu exilu.

Vyšly jsme z jednací síně, Julie do sebe schoulená, já vzteky bez sebe. Výživné bylo více než dvě třetiny jejího příjmu. "Prodám zahradu", hlesla. "Na chvilku to postačí a pak... uvidíme."

Řídila jsem a vezla ji domů a v její kuchyni jsme zíraly do hrnku s kafem. Mezi stativy, objektivy, kameny, barvičkami. Jeji kuchyň žila. A pak jsme se hodily do gala. V pět začínala vernisáž v místním kulturním klubu.

A tak tu sedím na židli pod oknem a pozoruji smutnou čarodějku zavřenou v kleci. Je to Julie zavřená v kleci své mateřské lásky. Natřikrát poztrácená matka tiše nesoucí své tajemství.

Povídala si, usmívala se. A pořád se otáčela přes rameno.

Třeba kluci přece jen přijdou. Třeba právě dnes.

(Povídka je inspirovaná skutečným životem. Příběhem ženy, kterou možná potkáváte. Možná na ulici. A možná ve virtuálním světě blogových pisálků. Kdo ví....)  

 

 

 

 

Autor: Jana Majová | úterý 26.11.2013 15:51 | karma článku: 26,99 | přečteno: 2928x
  • Další články autora

Jana Majová

Stalker

Žijeme silný příběh. Je zcela pravdivý a žijeme ho tak dlouho, že jsme už přestali vyhlížet jeho konec. Devastuje nám každodenní život, mění naši realitu. Tak se žije, když si vás vyhlédne někdo, kdo se rozhodl vám ničit život.

18.9.2022 v 23:05 | Karma: 36,70 | Přečteno: 3533x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Marie Milá (Šípková)

Jak je ten svět pomíjivý, že? Už týden mi svítí v kalendáři, že máš dnes narozeniny. A Ty? Ty se teď odněkud z vyššího levelu samotného Bytí nejspíš s nadhledem usmíváš. Marie.

3.2.2022 v 18:26 | Karma: 23,41 | Přečteno: 511x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Hodně štěstí, zdraví, hodně štěstí milý Davide...

David oslavil třicátiny. Slavil s velkou radostí a chutí. Cože si to, milý čtenáři tohoto necovidového blogu myslíš? Že na tom není nic divného? Že třicitka je před tebou nebo za tebou a jako... no a co? Život jde dál?

26.10.2020 v 20:53 | Karma: 21,85 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

FAQ pro holky u šicích strojů

Nemyslím teď nás, zkušené harcovnice. Myslím mladé ženy, často maminky na mateřské, které bůhvíkde vyštrachaly šicí stroje a sedly k nim. Mají můj respekt.

20.3.2020 v 20:39 | Karma: 24,48 | Přečteno: 1200x | Diskuse| Ona

Jana Majová

Když peče celá zem, fandím.

Konečně vím, jak vám je. Vám všem, kdo jste soutěživí, fandíte hokeji, tenisu, házené, biatlonu, atletice, krasobruslení, čemukoliv. Protože já, nesoutěživá, jsem to neznala. Až teď. Teď se vší vervou fandím pekařům a cukrářům.

9.3.2020 v 18:41 | Karma: 27,29 | Přečteno: 687x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

V síti? V pasti? Kde jsme se to ocitli?

Obvykle se lepkavě aktuálním tématům na svém blogu vyhýbám. Sleduji je, dívám se, jak je jiní autoři obracejí ze všch stran. V případě sexuálních predátorů v internetu mi ale jeden úhel pohledu tak nějak chybí.

8.3.2020 v 11:07 | Karma: 30,37 | Přečteno: 1491x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Maceší blog - neviditelné dospělé dítě

1. lednem začal neuvěřitelný devátý rok, kdy se točíme v mixéru naprosto nevyzpytatelného opatrovnického systému. Mám intenzivní pocit, že není úniku. A spoustu různorodých zkušeností.

20.2.2020 v 13:15 | Karma: 21,57 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Maceší blog - práva a povinnosti nematek

1. lednem začal neuvěřitelný devátý rok, kdy se točíme v mixéru naprosto nevyzpytatelného opatrovnického systému. Jsme jedněmi z těch, kteří uvízli v neférových tenatech. Mám intenzivní pocit, že není úniku.

18.2.2020 v 19:20 | Karma: 29,25 | Přečteno: 1003x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Maceší blog - ze zákulisí života otce, který se nestýká se svým dítětem.

1. lednem začal neuvěřitelný devátý rok, kdy se točíme v mixéru naprosto nevyzpytatelného opatrovnického systému. Jsme jedněmi z těch, kteří uvízli v neférových tenatech. Mám intenzivní pocit, že není úniku.

16.2.2020 v 20:57 | Karma: 26,76 | Přečteno: 1152x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Maceší blog - přijde někdy konec nespravedlností?

Dneškem začíná neuvěřitelný devátý rok, kdy se točíme v mixéru naprosto nevyzpytatelného opatrovnického systému. Jsme jedněmi z těch, kteří uvízli v neférových tenatech. A já tak zůstávám tou, která se zastává otců.

9.2.2020 v 17:59 | Karma: 26,23 | Přečteno: 810x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Maceší blog - Alexia. Pomátl ses, státe II ?

Alexia. Holčička, která se ocitla na půl roku v krizovém centru. Je jí jedenáct, měla by dychtívě čekat na dopis z Bradavic. Růst do mladé slečny. A největší maléry by se měly odehrávat kvůli plesnivějící svačině v aktovce.

19.1.2020 v 19:44 | Karma: 22,54 | Přečteno: 892x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Maceší blog - Alexia. Pomátl ses, státe?

Alexia. Holčička, která se ocitla na půl roku v krizovém centru. Je jí jedenáct, měla by dychtívě čekat na dopis z Bradavic. Růst do mladé slečny. A největší maléry by se měly odehrávat kvůli plesnivějící svačině v aktovce.

14.1.2020 v 22:46 | Karma: 31,00 | Přečteno: 1441x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Desatero pro rok 2020

Vykašlete se na půlnoční sliby a předsevzetí. Čeká nás fajn rok. A když použijete některá doporučení, ať už všechna nebo třeba jedno jediné, bude určitě báječný.

31.12.2019 v 13:12 | Karma: 20,89 | Přečteno: 520x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Malý příběh o neobyčejné smrti

Žili, byli. Tak, jak to má být v životě i v pohádkách. Jen ta v pohádkách naznačená nesmrtelnost v jejich příběhu není. A já už za nimi na tu jejich samotu nezajedu. Odletěli.

8.10.2019 v 1:37 | Karma: 22,54 | Přečteno: 640x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Sára (Ta, která nebude mít děti)

Nikdy nebudu mít dětí. Věta, která padala do Sářina kafe. Myslete si, co chcete o sobeckosti, lenosti nebo neodpovědnosti lidí, kteří se rozhodli zůstat bezdětní. Mít děti není povinné. (Varování: text je nebezpečně dlouhý.)

5.9.2019 v 20:47 | Karma: 27,26 | Přečteno: 1361x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Čas odečítání vah : Bílé džíny velikost 42

Tak nějak to roky přikapávalo. Nejdřív kila, pak otrávenost z nich. A pak jsem se vyspala do dne, který ráno vypadal stejně jako ty ostatní. Večer ale začal čas odečítání. Jídla, dekagramů i starostí.

25.7.2019 v 21:23 | Karma: 29,00 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

O vnoučatech, babičkách a životní rovnováze

O vnoučatech, babičkách a životní rovnováze. Aneb "Babiprosímtěmohlabysmnetrochuposlouchat?Aspoňchvilkutřeba?"

3.7.2019 v 16:27 | Karma: 26,18 | Přečteno: 764x | Diskuse| Ona

Jana Majová

Malí velcí filharmonici - aneb kde múza o 106 líbá

Co se stalo? Hrálo se a zpívalo. Kde to bylo? Ve skleníku Květné zahrady v Kroměříži. Tak malí? Nebo velcí? OBOJÍ.

9.6.2019 v 17:44 | Karma: 19,24 | Přečteno: 335x | Diskuse| Ostatní

Jana Majová

Pes equinovarus - podpořte žlutou

Tenhle pes není žádný pes. Je to vrozená vada chodidel. Jedna z těch častějších, přesto málo známých. Tento týden je jí ale věnovaný. A tak si oblečte něco žlutého a pojďte se se mnou zamyslet.

4.6.2019 v 21:03 | Karma: 21,60 | Přečteno: 557x | Diskuse| Ona

Jana Majová

Ta, která se zastává otců - rukojmím rychle a navždy

Říká se, a já s tím skoro souhlasím, že ve sporech rodičů často lítají děti od jednoho k druhému jako špinavé prádlo. Už méně často máme příležitost si všimnout, že se otcové stávají rukojmím svých exmanželek.

2.6.2019 v 21:08 | Karma: 39,68 | Přečteno: 3049x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 324
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 961x
Pro ty, co mne znají už vdanou (blog je založený dříve než moje manželství) jsem už spíše Pšejová.

Naprosto obyčejná ženská, jakých chodí po ulicích tisíce. Pozorovatelka světa a majitelka víry v lidskost.

Momentálně také zaujatá členka skupinky pohybující se kolem Davida. Mladého muže, kterého učinila vězněm ve vlastním těle svalová dystrofie a on se chce dělit o svůj příběh a zkušenosti.

Píšeme o tom i na facebooku:  https://www.facebook.com/DavidAGenetickyGolias/

Jsem k nalezení na:  jamajka117@gmail.cz.